Använd sökordsoptimering som en del av din marknadsföring

Sökordsoptimering förkortas ofta SEO, vilket står för det engelska begreppet Search Engine Optimization, och handlar kort och gott om hur man arbetar för att få sin hemsida synlig när en sökning görs genom sökmotorer. Sökordsoptimering handlar med andra ord om att sträva efter att komma så högt upp på träfflistan som möjligt, utan att betala för sin plats. Desto högre upp man placerar sig, desto större är chansen att någon klickar sig in till hemsida, och förhoppningsvis genomför vad som är målet med respektive sida.

Det finns en mängd olika faktorer som påverkar var på träfflistan, som man placeras. Sökmotorer vill visa en svarslist som är så relevant som möjligt för varje sökning, därför hamnar den sidan som verkar ha mest relevans överst. Med tanke på detta är det inte svårt att förstå att man måste lägga tid på sitt innehåll om man vill optimera sin sida och sitt sök. Lägg tid på att ha relevant innehåll och arbeta fram texter som är läsvänliga, och som har ett sökord som är centralt. Här är det viktigt att inte överanvända ett specifikt ord, då vill varken sökmotorer eller besökare läsa sidan.

Optimera dina sökord för varje sida.

Huvudregeln är att ha en undersida för 1-2 olika sökord. Innan man börjar skriva texter är det viktigt att göra en sökordsanalys, et är högst relevant att använda ord som personer faktiskt gör sökningar på och inte sånt som man bara tror eller antar att man söker efter.

Sökordsoptimering handlar inte bara om ord, det är också viktigt att se till att den sidan man arbetar med är responsiv, det vill säga att den är anpassningsbar till olika enheter så som mobiler och surfplattor. Detta är viktigt då sökmotorer uppskattar det, men också högst väsentligt då många människor idag surfar via sina mobiler och surfplattor